apakah sistem pengurusan kualiti (QMS)

APAKAH SISTEM PENGURUSAN KUALITI (QMS) ? 


Sistem pengurusan kualiti (QMS) didefinisikan sebagai sistem formal yang mendokumentasikan proses, prosedur, dan tanggungjawab untuk mencapai dasar dan objektif kualiti. QMS membantu menyelaraskan dan mengarahkan aktiviti organisasi untuk memenuhi keperluan pelanggan dan peraturan dan meningkatkan keberkesanan dan kecekapannya secara berterusan. ISO 9001: 2015, standard antarabangsa yang menetapkan keperluan untuk sistem pengurusan kualiti, adalah pendekatan yang paling menonjol untuk sistem pengurusan kualiti. Walaupun ada yang menggunakan istilah "QMS" untuk menjelaskan standard ISO 9001 atau sekumpulan dokumen yang memperincikan QMS, sebenarnya merujuk kepada keseluruhan sistem. Dokumen hanya berfungsi untuk menggambarkan sistem.


MANFAAT SISTEM PENGURUSAN KUALITI

Melaksanakan sistem pengurusan kualiti mempengaruhi setiap aspek prestasi organisasi. Manfaat sistem pengurusan kualiti yang didokumentasikan termasuk:

  • Memenuhi kehendak pelanggan, yang membantu menanamkan keyakinan dalam organisasi, seterusnya menghasilkan lebih banyak pelanggan, lebih banyak penjualan, dan lebih banyak perniagaan berulang
  • Memenuhi keperluan organisasi, yang memastikan kepatuhan terhadap peraturan dan penyediaan produk dan perkhidmatan dengan cara yang paling efektif dari segi biaya dan sumber daya, menciptakan ruang untuk pengembangan, pertumbuhan, dan keuntungan


KEUNTUNGAN INI MENAWARKAN KELEBIHAN TAMBAHAN, TERMASUK:

  • Menentukan, memperbaiki, dan mengawal proses
  • Mengurangkan sampah
  • Mencegah kesilapan
  • Menurunkan kos
  • Memudahkan dan mengenal pasti peluang latihan
  • Melayan kakitangan
  • Menetapkan arah seluruh organisasi
  • Berkomunikasi kesediaan untuk menghasilkan hasil yang konsisten

ISO 9001: 2015 DAN STANDARD QMS LAIN

ISO 9001: 2015 adalah standard sistem pengurusan kualiti yang paling dikenali dan dilaksanakan di dunia. ISO 9001: 2015 menentukan syarat untuk QMS yang boleh digunakan organisasi untuk mengembangkan program mereka sendiri.

Standard lain yang berkaitan dengan sistem pengurusan kualiti termasuk siri ISO 9000 yang lain (termasuk ISO 9000 dan ISO 9004), siri ISO 14000 (sistem pengurusan persekitaran), ISO 13485 (sistem pengurusan kualiti untuk alat perubatan), ISO 19011 (pengurusan audit sistem), dan ISO / TS 16949 (sistem pengurusan kualiti untuk produk berkaitan automotif).

ELEMEN DAN KEPERLUAN QMS

Setiap elemen sistem pengurusan kualiti membantu mencapai tujuan keseluruhan memenuhi kehendak pelanggan dan organisasi. Sistem pengurusan kualiti harus memenuhi keperluan unik organisasi; namun, elemen yang dimiliki oleh semua sistem merangkumi:

  • Dasar kualiti dan objektif kualiti organisasi
  • Manual Kualiti
  • Prosedur, arahan, dan rekod
  • Pengurusan Data
  • Proses dalaman
  • Kepuasan pelanggan dari kualiti produk
  • Peluang penambahbaikan
  • Analisis kualiti



MENUBUHKAN DAN MELAKSANAKAN QMS

Sebelum mewujudkan sistem pengurusan kualiti, organisasi anda mesti mengenal pasti dan menguruskan pelbagai proses yang berkaitan dan pelbagai fungsi untuk membantu memastikan kepuasan pelanggan. Reka bentuk QMS harus dipengaruhi oleh pelbagai objektif, keperluan, dan produk dan perkhidmatan yang disediakan oleh organisasi. Struktur ini banyak didasarkan pada kitaran plan-do-check-act (PDCA) dan memungkinkan peningkatan berterusan terhadap produk dan juga QMS. Langkah-langkah asas untuk melaksanakan sistem pengurusan kualiti adalah seperti berikut:


  • Reka bentuk
  • Membina
  • Sebarkan
  • Kawal
  • Mengukur
  • Kaji semula
  • Tingkatkan

REKA DAN BINA

Bahagian reka bentuk dan binaan berfungsi untuk mengembangkan struktur QMS, prosesnya, dan rancangan pelaksanaannya. Pengurusan kanan harus mengawasi bahagian ini untuk memastikan keperluan organisasi dan keperluan pelanggannya menjadi pendorong kepada pembangunan sistem.


SEBARKAN

Penyebaran terbaik disajikan secara terperinci dengan memecahkan setiap proses menjadi subproses dan mendidik staf mengenai dokumentasi, pendidikan, alat latihan, dan metrik. Intranet syarikat semakin banyak digunakan untuk membantu penyebaran sistem pengurusan kualiti.


MENGAWAL DAN MENGUKUR

Pengendalian dan pengukuran adalah dua bidang untuk mewujudkan QMS yang sebagian besar dicapai melalui audit rutin, sistematik sistem pengurusan kualiti. Kekhususannya sangat berbeza dari organisasi ke organisasi bergantung pada ukuran, potensi risiko, dan kesan terhadap alam sekitar.


KAJI DAN PERBAIKI

Mengkaji dan memperbaiki terperinci bagaimana hasil audit dikendalikan. Tujuannya adalah untuk menentukan keberkesanan dan kecekapan setiap proses ke arah objektifnya, untuk menyampaikan penemuan ini kepada pekerja, dan untuk mengembangkan amalan dan proses terbaik baru berdasarkan data yang dikumpulkan semasa audit.


PENGARUH INDUSTRI TERHADAP KUALITI DAN STANDARDISASI

Sejarah pengetahuan dapat menelusuri akarnya sejak berabad-abad kompilasi untuk pengrajin mula mengorganisasikannya ke dalam kesatuan yang disebut serikat. Ketika Revolusi Industri datang, sistem pengurusan awal digunakan sebagai piawaian yang menghasilkan hasil dan proses. Oleh kerana semakin banyak orang mesti bekerjasama untuk hasil hasil dan kuantiti pengeluaran bertambah, amalan terbaik yang diperlukan untuk keputusan hasil yang.


Akhirnya, amalan terbaik untuk keputusan hasil dan proses yang ditetapkan dan didokumentasikan. Amalan terbaik yang didokumentasikan ini berubah menjadi amalan standard untuk sistem pengelolaan.


Kualiti menjadi semakin penting semasa Perang Dunia II, contohnya, kompilasi peluru yang dibuat di satu negeri mesti berfungsi dengan senapang yang dibuat di negara lain. Angkatan bersenjata pada mulanya hampir setiap unit produk. Untuk mempermudah proses tanpa mengorbankan keselamatan, tentera mulai menggunakan teknik pengambilan sampel yang digunakan untuk diperiksa, dibantu oleh penerbitan standard spesifikasi ketenteraan dan kursus latihan dalam teknik pengendalian proses statistik Walter Shewhart.


Kepentingan hanya meningkat semasa perang. Orang Jepun menikmati revolusi yang menggunakan, meningkatkan reputasi mereka untuk eksport yang buruk dengan merangkul masukan untuk pemikir Amerika seperti Joseph M. Juran dan W. Edwards Deming dan mengalihkan fokus dari kajian untuk semua proses organisasi melalui orang-orang yang menggunakan. Menjelang tahun 1970-an, sektor perindustrian A.S., seperti elektronik dan automobil, telah diperluas oleh persaingan tinggi Jepun.


KEBANGKITAN SISTEM PENGURUSAN KUALITI

Tindak balas Amerika terhadap revolusi kualiti di Jepun melahirkan konsep pengurusan kualiti total (TQM), kaedah untuk pengurusan kualiti yang menekankan bukan hanya statistik tetapi pendekatan yang merangkumi seluruh organisasi.


Pada akhir abad ke-20, organisasi bebas mula menghasilkan standard untuk membantu penciptaan dan pelaksanaan sistem pengurusan kualiti. Pada masa inilah frasa "Pengurusan Kualiti Menyeluruh" mulai tidak disukai. Kerana banyaknya sistem unik yang dapat diterapkan, istilah "Sistem Pengurusan Kualiti" atau "QMS" lebih disukai.


Pada awal abad ke-21, QMS telah mulai bergabung dengan idea-idea keberlanjutan dan ketelusan, kerana tema-tema ini menjadi semakin penting untuk kepuasan pengguna.


Jika ingin mendapatkan ISO atau latihan lain boleh tekan pautan di bawah

 

Comments